ඊළඟට අපි ගමන් කරමින් සිටි ප්රදේශය ඉතාමත් ග්රාමීය
බවක් පෙන්වූ නිසා අවන්හලක් සොයා ගැනීමද අසීරු වෙනවා. අවසානයේ අපි දිවා ආහාරය ගන්නේ
කුඩා චීන අවන්හලකින්. සවස් වරුවේ Arizona ප්රාන්තයේ දී
මීළඟට අපි නැරඹීමට යන්නේ සුවිශේෂී තැනක්. I 40 අධි වේගයෙන්
එක්සිට් 233 අරන් සැතපුම් 5ක් ගිය තැන මේ
ස්ථානයට ළඟා වෙන්න පුළුවන්.
මෙතනට කියන්නේ Metor Crater/ Barringer Crater කියලා. Barringer කියන නම එන්නට
හේතුව මේ භුමි භාගය Barringer පවුලට අයත් වීම. අදටත් එය එම පවුලේ සමාගමක් ලෙස
තමයි නඩත්තු වෙන්නේ.
මෙතැනට මීට අවුරුදු 50000කට පෙර විශාල
උල්කාපාතයක් වැටී තියෙනවා. එය වැදුණු වේගය පැයට සැතපුම් 45,000ක් යයි කියවෙන අතර ඒ
ගැන වෙනත් මත ද තියෙනවා. උල්කාපාතය පොළොව
හා ගැටීමේදී ශක්තිය TNT
මෙගා ටොන් 10ක ශක්තිය නිදහස් වී ඇති
අතර ඉතිරිවී ඇත්තේ කුඩා කැබලි කීපයක් විතරයි. පසුව ඉතිරි කරගත් එවැනි කැබලි ප්රදර්ශනයට
තබා තිබෙනවා. මේ ස්ථානයේ උල්කාපාතය ගැටීමේදී හෑරී ගිය විශාල බේසමක හැඩ ආවාටයක්
තියෙනවා. මෙය විශ්කම්භයෙන්
අඩි 4000ක් වන අතර එහි උස්වූ ගැට්ටේ සිට ගැඹුර අඩි 600ක් වෙනවා. සැබවින්ම එදා ඇතිවූ ගැඹුර පාංශු ඛාදනය නිසා
අඩි 50 - 60ක් දක්වා අඩුවී ඇති බවයි කියවෙන්නේ. පතුළ ද ද්රව්ය තැන්පත් වී අඩි 100ක් විතර ගොඩ වෙලයි තයෙන්නේ.ගැට්ට තැනිතලාවෙන් අඩි 200ක් පමණ උසින් යුක්තයි. මව් පාෂාණය තැන්නේ සිට අඩි 700 - 800 පමණ ගැඹුරේ දී හමුවන අතර ආවාට ගැට්ටේ හෑරී උඩට මතුවූ එම
මව් පාෂාණයේ සුන් බුන් දක්නට තිබෙන බව සඳහන් වෙනවා.
මේ ස්ථානය නිරාවරණය කරගෙන තිබෙන්නේ 1891 දී. එය යකඩ හා නිකල් වලින් යුක්ත අඩි 150ක් පළලින් හා රාත්තල් දස දහස් ගණනක බරකින් යුක්තව
තිබෙනවා. මෙය පොළොව හා ගැටීමේ දී ඇතිවූ බලය පරමාණු බෝම්බයක් පතිත වීමේ දී ඇතිවන
බලය මෙන් 150 ගුණයකින් වැඩි බව කියනවා.
අපි විවිධ පැති වලින් හා විවිධ කෝණවලින් ආවාටය නරඹනවා.
ගැට්ට උඩට නැගීමට පඩි පෙළක් තියෙනවා. එහි නගිනවිට අප ගසාගෙන යන තරමට සුළං අධිකව
තිබුණා. අත්වැට අල්ලා ගෙන තමයි සුළං පාරට මුහුණ දුන්නේ. එතැනට ආවාටය පහළින් තියෙන
ආකාරය පේනවා.
ආවාටය පතුළට යන්න අවසර නෑ. තරමක් පහළින් වේදිකාවක් සාදා
තියෙනවා. එතැනට විතරක් බහින්න පුළුවන්.
1960 සිට 1970 දක්වා NASA අජටාකාශ ගාමින් Apollo යානයේ සඳ ගමනට
පෙර මෙහි පුහුණු වීම් කර ඇති අතර එවැනි පුහුණුවීම් අද දක්වාම වෙනවා.
1964 අගෝස්තු 8 දා නියමුවන්
දෙදෙනෙකු රැගත් වාණිජ ගුවන් යානයක් ආවාටය හරහා යද්දී අනතුරට පත්වී සමතුලිතතාවය බිඳී යානය ගිනිගෙන
විනාශ වී තිබෙනවා. දරුණු තුවාල සහිතව සිටි නියමුවන් දෙන්නා බේරාගෙන තියෙනවා. ඒ
ගුවන් යානයේ ඇතැම් කොටස් දැනටත් එහි තියෙනවා.
මේ ස්ථානයට වසරකට සංචාරකයන් 270,000ක් පමණ පැමිණෙන බව කියවෙනවා. මෙහි ඇති ප්රදර්ශන මධ්යස්ථානයේ
දී අපට උල්කාපාත අවශේෂ,ඇස්ටරොයිඩ්
කොටස්, හා අභ්යවකාශය ගැන ප්රදර්ශන භාණ්ඩ දැක ගත හැකි වෙනවා.
No comments:
Post a Comment